جزئیات ثبت نام کارت ملی هوشمند و زمان اعتبار کارت ملی قدیمی

ثبت نام کارت ملی هوشمند | زمان اعتبار کارت ملی قدیمی

سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری گفت: تاکنون ۲۴ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم و کارت ملی هوشمند برایشان صادر کرده‌ایم.

کارت ملی هوشمند

 

وی ادامه داد: کارت‌های ملی صادره قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد، بنابراین بر اساس مصوبه هیأت دولت درباره کارت‌های ملی نمونه قدیم به طور رسمی اعلام می‌شود که فاقد اعتبار است و باید برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام شود.

وی گفت: افرادی که تاریخ صدور کارت ملی قدیمی آنها بین سال‌های ۸۰ تا ۸۹ است، از ابتدای سال ۹۷ کارت‌شان فاقد اعتبار است و باید به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پیشخوان دولت برای صدور کارت‌های هوشمند ملی مراجعه کنند.

ابوترابی گفت:‌ در گذشته زمان صدور کارت ملی طولانی بود و اکنون با ایجاد ظرفیت جدید به سمت و سویی رفته‌ایم که به حداکثر یک ماه زمان صدور کارت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: به عبارتی ۱۵ روز تا یک ماه زمانی است که از مرحله اخذ درخواست تا صدور کارت هوشمند ملی پیش‌بینی شده است.

افرادی که از محل کارت ملی هوشمند خود بی‌اطلاع هستند به دفاتر پیشخوان بروند

وی ادامه داد: افرادی هم که برای صدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کرده‌اند اما اکنون از محل کارت خود بی‌اطلاع هستند، می‌توانند به دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کنند و با ارائه شماره ملی خود و بر اساس نرم افزاری که پیش‌بینی شده به آنها اطلاع داده می‌شود که به کدام دفتر مراجعه کنند.

هزینه تعویض کارت ملی

ابوترابی در مورد هزینه اخذ مدارک‌ها تا صدور کارت هوشمند ملی گفت: ۷ تا ۹ هزار تومان هزینه اخذ درخواست مدارک و صدور کارت است و ۲ هزار تومان هزینه تحویل کارت و ۲۰ هزار تومان براساس مصوبه مجلس باید به خزانه واریز شود، بنابراین در مجموع، ۳۱ هزار تومان هزینه‌ای است که افراد بابت دریافت کارت هوشمند ملی خود باید بپردازند.

وی افزود: پرداخت هر رقمی خارج از ۳۱ هزار تومان خلاف است و چنانچه متقاضیان بیشتر از این پرداخت کردند می‌توانند به دفاتر پست، پیشخوان یا اداره کل بازرسی ثبت احوال مراجعه کنند.

کارت‌های ملی با تاریخ صدور ۹۰ و ۹۱ اعتبار دارند

ابوترابی تصریح کرد: بنابراین طبق فراخوانی که انجام شده، کارت ملی نمونه قدیم که تاریخ صدورش مربوط به سال‌های ۸۰ تا ۸۹ است باید برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند و به تدریج از فردا به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و کارت‌های خود را بگیرند، البته افرادی که تاریخ صدور کارت ملی‌شان بین ۹۰ تا ۹۶ است همچنان دارای اعتبار است.

۴۰ میلیون ایرانی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی

وی گفت: ۴۰ میلیون نفر جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که بخش عظیمی از آنها کارت قدیمی دارند و بنا داریم پایان سال ۹۷ را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کنیم.

وی گفت: برای ایرانیان خارج از کشور هنوز به دلیل اینکه هماهنگی‌های لازم با وزارت امورخارجه انجام نشده، کارت ملی هوشمند  صادر نمی‌شود و همچنان کارت ملی برای این افراد صدور خواهد شد.

ابوترابی گفت: ۲۰ تا ۲۵ میلیون کارت ظرفیت پایگاه‌های ثبت احوال است که می‌تواند در سال اقدام به صدور کارت کند.

وی ادامه داد: ۲۰ میلیون نفر را امسال پوشش خواهیم داد و به این سمت می‌رویم که مردم با اطمینان بیشتری مراجعه کرده و تا پایان سال آینده پروژه کارت هوشمند ملی را به اتمام رسانیم و به سمت کسانی می‌رویم که فاقد کارت ملی هستند.

ورود ۵ دستگاه وارداتی برای صدور کارت

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: پس از تحریم که صدور کارت هوشمند را با مشکل مواجه کرده بود و ورود دستگاه‌ها در تحریم بود، با رایزنی‌های انجام شده، دستگاه‌های لازم را وارد کرده‌ایم که حداقل ۵ دستگاه با ظرفیت صدور کارت هوشمند ملی بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون کارت را دارد.

کاربرد تراشه کارت هوشمند ملی

ابوترابی گفت: تراشه‌ای که در کارت هوشمند ملی پیش‌بینی شده، در آینده‌ای نزدیک که دستگاه‌های کارتخوان خاصی نصب شود، اطلاعات این تراشه قابل استفاده خواهد بود، البته اطلاعات فردی محرمانه است و در این تراشه قابل بازخوانی نیست. ۲ کد در آن پیش‌بینی شده به همراه اثرانگشت و قرار است به عنوان کارت حساب بانکی و کارت سلامت از آن استفاده شود و ظرفیت‌های متعددی برای آن پیش‌بینی شده که امسال سازوکار قانونی و مصوبات اداری آن را پیش خواهیم برد تا کاربردی شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر فردی معلول حرکتی است و نمی‌تواند برای دریافت کارت هوشمند ملی خود اقدام کند، با اعلام شرایط خود به سازمان ثبت احوال، مأموران این سازمان با دستگاه‌های سیار برای درخواست و تحویل کارت به منازل آنها می‌روند.

افراد پشت نوبتی نداریم

وی در مورد افراد پشت نوبت برای دریافت کارت ملی هوشمند گفت: در ۱۵ روز مهلتی که قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای دریافت این کارت لحاظ شد، تمام افراد پشت نوبتی را تخلیه کرده‌ایم.

ابوترابی در مورد اینکه برخی از متقاضیان اعلام کرده‌اند که صدور کارت هوشمند ملی آنها بسیار طولانی شده و ظرف یک ماه انجام نشده، گفت: دفاتر پیشخوان دولت و ثبت‌احوال، درخواست متقاضیان را اخذ کرده، اما در کنترل مدارک برای صدور مشکلی وجود داشته، به عنوان مثال مدارک ناقص بوده و یا عکس مشکلی داشته است که این مدارک برگشت داده شده به دفاتر، اما به متقاضی اعلام نشده است.

قصور دفاتر پست، پیشخوان و ثبت احوال در اطلاع رسانی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در این زمینه، کوتاهی از سوی دفاتر پست، پیشخوان و ثبت احوال انجام گرفته که باید به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌کردند، البته مواردی این چنینی بسیار محدود بوده، اما باید پیگیر این مسائل می‌بودیم، اکنون نمی‌توانیم مدعی باشیم که می‌توانیم ظرف یک ماه کارت‌ها را صادر کنیم.

وی گفت:‌ به دلیل عدم تجمع متقاضیان، گسترش مراکز صدور و تحویل کارت را در برنامه داریم، به همین دلیل ممکن است فردی در منطقه‌ای درخواست خود را داده باشد، اما برای تحویل کارت به جای دیگری مراجعه کند.

صدور شناسنامه المثنی ظرف یک روز

وی در مورد صدور شناسنامه جدید نیز گفت: در حال حاضر شناسنامه جدید در تمام استان‌های کشور ظرف یک روز صادر می‌شود و اکنون شناسنامه المثنی‌ تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده بود که صادر نشود، البته به جز کلان‌شهر تهران که موارد نقض قانونی داشته که آن هم رفع شده است. قبلاً نگارش‌ها دستی بود، اما الان با دستگاه انجام می‌شود و این دستگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند.

 


 

توضیحاتی برای متقاضیان تعویض کارت ملی :

 

قابل توجه متقاضیان محترم کارت هوشمند ملی

لطفاً قبل از اقدام به ثبت نام ، متن زير را بطور دقيق مطالعه نموده و درصورت داشتن شرایط ذکر شده نسبت به انجام ثبت نام اقدام فرمائيد.

واجدین شرایط:

۱- کلیه اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار می باشند و تاکنون (کارت شناسائی ملی / کارت هوشمند ملی)دریافت ننموده اند . ( کارت اولی ها )

۲- کسانی که کارت شناسایی ملی خود را مفقود نموده ویا یکی ازاقلام اطلاعاتی مندرج بر روی کارت شناسایی ملی خود را تغییر داده اند از قبیل(نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نام پدر)

توجه : حضور متقاضی در دفتر ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی می باشد. ضمناً نظر به اینکه در همه دفاتر ثبت نام ، واحد عکس برداری مستقر می باشد پیشنهاد می شود با آمادگی کامل مراجعه فرمایید.

* هزینه صدور کارت ملی هوشمند مطابق تعرفه دولتی ( مبلغ ۰۰۰‚۲۰۰ ریال) می باشد که در زمان پیش ثبت نام روی پورتال مربوطه بصورت الکترونیکی دریافت می گردد .

همچنین هزینه تکمیل مراحل در خواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت ، حداکثر ( مبلغ ۰۰۰‚۹۰ ریال) برای کلان شهرها ( و برای سایر شهرها با تصویب کارگروه مربوطه ) بوده و چنانچه تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرد ، ( مبلغ ۰۰۰‚۲۰ ریال) جداگانه دریافت میگردد.

شایان ذکر است که تکمیل فرم درخواست یا تحویل کارت در ادارات سازمان بدون اخذ هزینه خواهد بود .

ضمنا در صورت مشاهده هرگونه تخلف میتوانید موارد را از طریق تماس با شماره تلفن های ذیل پیگیری فرمایید

۱- تلفن رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت ۶۱۹۱۲۲۲۲-(۰۲۱)

۲-تلفن رسیدگی به امور دفاتر پستی ۸۴۴۷۰۰۰۰ -(۰۲۱)

۳- تلفن رسیدگی به امور ثبت احوال ۶۶۷۴۲۸۷۶-(۰۲۱) – ۶۶۷۱۰۲۷۰-(۰۲۱)

آدرس سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند :

آدرس سایت ثبت نام کارت ملی هوشمند

همچنین برای پیگیری وضعیت کارت هوشمند ملی خود به سایت بالا مراجعه کنید

Copyright Dailysun.iR© 2014 - All Rights Reserved